
Polazne osnove našeg programa su Osnove programa rada sa decom predškolskog uzrasta. Osnovni pristup u radu sa decom zasnovan je na poštovanju dečije ličnosti. Poštovati dečiju ličnost znači pružiti detetu priliku da bude svoje, da bude svesno svojih sposobnosti, da se razvija sopstvenim tempom.
Naš vaspitno-obrazovni rad usmeren je ka ostvarivanju dugoročnih ciljeva, a oni se odnose na emocionalnu stabilnost, samostalnost, radoznalost, inicijativnost i kreativnost deteta.
Radimo po modelu B prof. dr Emila Kamenova gde se u okviru svake tematske celine utiče na sve aspekte dečijeg razvoja:
fizički razvoj
- obavezna svakodnevna jutarnja gimnastika
- prirodni oblici kretanja sa elementima atletike-hodanje, trčanje,skakanje, penjanje, puzanje, provlačenje, šutiranje, vođenje lopte, elementarni oblici sporta
- vežbe za razvoj pojedinih mišićnih grupa
- pokretne igre u dvorištu
- perceptivne aktivnosti: prostorna orijentacija, boje, oblici, slušanje, dodirivanje...
- zdravstveno-higijenske aktivnosti
socio-emocionalni i duhovni razvoj
- aktivnosti kojima se doprinosi socijalizaciji dece, društvenom ponašanju i moralnom razvoju, negovanju emocionalne sfere i sticanju pozitivne slike o sebi
kognitivni razvoj
- otkrivačke aktivnosti: živi svet (biljke, životinje, čovek), materijalni svet,
- logičke aktivnosti: uopštavanje i klasifikovanje, operacije nad skupovima, numeričke operacije, poređenje, procenjivanje, merenje, serijacija, prostorno saznanje, geometrijski oblici, vremensko saznanje, rešavanje problema,
- praktične aktivnosti i
- saobraćajna kultura
razvoj komunikacije i stvaralaštva
- govorne aktivnosti: negovanje glasovne kulture, bogaćenje dečijeg rečnika i gramatički pravilnog govora, verbalno izražavanje i komunikacija, monološki govor i pričanje, govorno stvaralaštvo i upoznavanje sa književnošću
- dramske aktivnosti ( neverbalno predstavljanje i izražavanje gestom ,mimikom i pantomimom, predstavljanje i izražavanje zvukom i glasom i upoznavanje dramske umetnosti
- likovne aktivnosti: crtanje, slikanje, plastično oblikovanje (od prirodnih materijala, papira, otpadnih materijala, elementi primenjene umetnosti) i estetsko doživljavanje
- muzičke aktivnosti: slušanje muzike, pevanje, sviranje (upoznavanje muzičkih instrumenata, sviranje na Orfovom instrumentarijumu- štapići, kastanjete, drveni bubanj, daire, zvečke, praporci, triangl...)
- plesne aktivnosti : plesne improvizacije, plesne dramatizacije, narodne igre i plesovi dostupni deci.
ENGLESKI JEZIK
Sve što se u našoj ustanovi uči iz engleskog jezika dete treba da doživi kroz muziku i pokret, posmatranje, igru, glumu, crtanje i naravno, kroz uobičajenu komunikaciju sa što manje prevođenja. Engleski jezik se uči svakodnevno, u svim vaspitnim grupama, sa minutažom koja se povećava sa uzrastom dece.
Jezička građa se usvaja slušanjem, ponavljanjem i upotrebom u govornim situacijama uz maksimalno korišćenje očiglednih nastavnih sredstava.
U učenju engleskog jezika sa decom predškolskog uzrasta primenjuju se sledeći pristupi ili metode rada:
Oralni pristup - što je uzrast dece manji to je oralni pristup duži. On je u vezi sa osnovnim ciljem nastave engleskog jezika, a to je komunikativna kompetencija malog učenika tj. sposobnost sagovornika da se služi jezikom u stvarnim životnim situacijama. Ovaj pristup u početnoj nastavi podstiče samostalnost u učenju, vežbanje pažnje i razvijanje memorije. Živa nastavnikova reč kao uzor za podražavanje ostaje baza za formiranje govornog jezika.
Integrisani pristup - zavisno od uzrasta deteta jezik se usvaja mehanički i kognitivno, s tim da kod dece do puberteta preovladava mehanički način učenja. Fraze, klišei i fonetski sistem najlakše se, na ovom uzrastu, usvajaju oponašanjem i ponavljanjem, za razliku od starije dece koji usvajaju spoznajno, odnosno objašnjavanjem i uvidom u jezički sistem.
Multimedijski pristup - znači korišćenje audio-vizuelnih sredstava (TV, CD-plejer i sl.) koji doprinose boljem usvajanju nastavnog programa. Osnovna funkcija ovog pristupa je motivacija deteta da progovori stranim jezikom.
Ilustrativno-demonstrativna metoda (učenje pomoću slika tzv. flashcards, wallcharts...).
Dramatizacija tekstova (poznatih priča ili bajki).
Mesečni tematski planovi nastave engleskog jezika su prilagođeni, povezani i u interakciji sa tematskim planovima vaspitača na srpskom jeziku.
SPEAK UP English Language Plan for preschool children:
|
September Greetings! Hello teacher! What’s your name? How old are you? Me and my friends My family Colours |
October Animals: In my farm Children of the World Numbers up to 10 - 20 Goodbye Summer, Hello Fall Let's wash our hands |
November Opposites My body Left and right Home sweet home In the Zoo, animals |
|---|---|---|
|
December Winter time, it's so cold Winter sports Let's dance Jingle bells Christmas Time |
January Holidays Snow time, make a Snowman! My winter clothes It’s time to eat! It’s time to drink! |
February My town, my street Where do you live? Food - Breakfast Happy Valentine's day! |
|
March My dearest mummy Spring time Animals: domestic Inside and outside Opposites |
April April's fun Easter time Wild animals Fruits and vegetables Happy birthday! Party time! |
May In the park Food - Lunch My body Traffic Arts |
|
June Earth, Space Planets Hello Summer! It’s time to play Fruit, fruit, sweet fruit |
July Oceans and the Seas Animals in the Sea Outdoor games Summer holiday |
August My friends Numbers, colours Big ship sailing Clothes Summer fun! |
DEČIJE SAMOPOŠTOVANJE
U NAŠEM VRTIĆU REALIZUJEMO PROGRAM ZA PODSTICANJE DEČIJEG SAMOPOŠTOVANJA, AUTORA mr IBOJE GERA I mr LJUBICE DOTLIĆ, SA CILJEM RAZVIJANJA OSNOVNIH MORALNIH VREDNOSTI KOD DECE:
NEGOVANJEM DEČIJEG SAMOPOUZDANJA,
RAZVIJANJEM POZITIVNIH EMOCIJA I POZITIVNE SLIKE O SEBI,
PODSTICANJEM PRAVA NA SOPSTVENU PRIVATNOST.
PROGRAM OSTVARUJEMO KROZ RAZNE RADIONICE I IGRE, GDE SU UKLJUČENI I RODITELJI, A SASTOJI SE IZ SLEDEĆIH MATRICA:
PORODIČNI SPOMENAR (podrazumeva angažovanost roditelja u cilju podsticanja i jačanja porodičnih veza, kao i poštovanja u porodici)
LIČNI KOVČEŽIĆ (pravo deteta na svoju privatnost) i
SVITAK DEČIJIH PRAVA (pravo deteta na svoju individualnost i identitet).
PROGRAM PREVENTIVNE ZDRAVSTVENE ZAŠTITE
U saradnji sa Domom zdravlja Novi Sad naš vrtić dva puta mesečno obilazi lekar specijalista pedijatar
dr Galina Gavanski u smislu preventivne zdravstvene zaštite, koja se ogleda u pronalaženju
eventualnih zaraznih bolesti kod dece i rad na njihovom sprečavanju i širenju.
Deca su uveliko naviknuta na nju i prosto je obožavaju.
